Jak vybrat elektrokolo?

Auta a stroje

Přidal VerunkaHvezdicka, dne 3. 11. 2017,  0x

Jak vybrat elektrokolo?

Co se týče elektrokol, můžeme cyklisty rozdělit na tři různé názorové skupiny. První skupina vnímá elektrokolo jako sprosté slovo. Druhá skupina považuje elektrokolo za skvělou věc a mnozí z nich elektrokolo vlastní, nebo by si jej přáli. Třetí skupina zastává neutrální postoj. Pro ty, kteří si s myšlenkou koupě pohrávají, jsme sepsali pár tipů, jak si vybrat elektrokolo.

Nabídka elektrokol je velmi rozmanitá, co se týče typů, výrobců i cenového rozpětí. Jelikož elektrokolo si nekupujete každý den a mělo by vám v ideálním případě sloužit několik let, vyplatí se jeho výběru věnovat více času.

Proč si koupit elektrokolo?

Počítejte s tím, že investice do nového elektrokola v žádném případě nebude nízká a půjde o pár desítek tisíc korun. Moderní elektrokola nevyužívají pouze lidé, kterým fyzický a zdravotní stav neumožňuje jezdit na normálním kole bez pohonu, spektrum jejich využítí je mnohem širší.

Na výběr jsou jak elektrokola pro běžné cyklovýlety, horská kola do přírody, ale i celoodpružená kola určená do náročnějších terénů. Elektrokolo je také skvělým ekologickým dopravním prostředkem do práce. Díky elektrickému pohonu se nezapotíte a nemusíte po příjezdu hned spěchat do sprchy.

Hlavní parametry při výběru elektrokola

Pokud jste pevně rozhodnutí, podíváme se na základní kritéria, která vám pomohou zorientovat se v nabídce elektrokol.

  1. ÚČEL

  2. CENA

  3. TYP POHONU

  4. BATERIE, MOTOR A DOJEZD

  5. DALŠÍ PARAMETRY

1. ÚČEL

Rozdělení na pánská a dámská kola má smysl. Pro ženy jsou vhodnější rámy s odlišnou geometrií. Zakoupit ale lze i kolo s unisex rámem. Pro jízdu po městě se hodí městské kolo, které má nižší rám ulehčující sesedání a nasedání. Skládací kola ocení ti, kteří požadují malé a skladné kolo. Nepřekáží doma ani v práci. Městská kola se však nehodí na delší výlety nebo do terénu.

Pokud chcete elektrokolo využívat jak pro jízdu po městě i na výlety, je vhodnější volbou krosové elektrokolo. Mívá odpruženou vidlici a jeho použití je všestrannější. Pro sportovní využití a jízdu převážně v terénu jsou nejvhodnější horská a celoodpružená kola. Tato kola jsou vybavená odpruženou vidlicí, případně tlumičem, hydraulickými brzdami, složitější elektronikou a jsou odolnější.

2. POHON

Elektrokolo není motorka, což znamená, že šlapat budete muset tak jako tak. Pokud nechcete šlapat vůbec, kupte si raději skútr. Elektrický pohon šlapání pouze ulehčuje, takže se vám pojede snáze a budete se daleko méně namáhat. Nejvíce pohon oceníte v kopcovitém terénu. Kopce už vás nebudou trápit a neseberou vám tolik energie jako jízda na obyčejném kole.

3. CENA

Počítejte s tím, že kvalitní elektrokolo nekoupíte za pár tisíc korun. Za tyto peníze totiž nekoupíte ani slušné obyčejné kolo bez pohodnu. Elektrokolo je navíc vybavené zařízením, které už samo o sobě stojí nějaké peníze. Základní cenu kola navýší zhruba o 5 000 korun. Nejlevnější elektrokola začínají na 20 000 korunách. Nesnažte se příliš ušetřit. Při nákupu sice ušetříte nějakou tisícovku, ale následný servis se výrazně prodraží.

4. BATERIE, MOTOR A DOJEZD

Srdcem elektrokola je samozřejmě baterie, která by měla mít dostatečnou kapacitu. Maximální dojezd kola se odvíjí nejen od její kapacity, ale také od používané úrovně dopomoci. Nejvíce se používají lithiové baterie Li-Pol, Li-lon a LiFePO4 nabízející dobrý poměr ceny, životnosti, váhy a výkonu. Baterie může být umístěná na rámu, sedlové tyči či nosiči.

Jako každá baterie i tato se jednou vybije. U elektrokol je proto dojezd důležitým údajem. Dojezd kromě kapacity baterie ovlivňuje také hmotnost jezdce, styl jízdy, terén, stupeň dopomoci i povětrnostní podmínky. Nejdelší dojezd 120 km a více mají elektrokola s bateriemi o kapacitě 15 Ah. Baterie s kapacitou 9 Ah mívají dojezd 40-70 km na jedno nabití.

Baterie pohání motor, který bývá umístěný na předním kole, zadním kole nebo ve střední části kola. První varianta je obvyklá u městských kol, druhá u kol horských. Nejlepší a zároven nejdražší je třetí varianta.

5. DALŠÍ PARAMETRY

Mezi další kritéria, která se vyplatí při výběru elektrokola sledovat, patří například velikost rámu, nosnost kola či průměr kol.

  • Velikost rámu se určuje podle výšky postavy

Výška postavy (cm) Horská kola (palce) Crossová kola (palce) Silniční kola (cm)
150 až 160 15 - 16 " 16 " 48 - 50
160 až 165 16 - 17 " 17 " 50 - 52
166 až 170 17 - 18 " 17 - 18 " 52 - 54
171 až 175 18 - 19 " 18 - 19 " 54 - 55
176 až 180 19 - 20 " 19 - 20 " 55 - 56
181 až 185 20 - 21 " 20 - 21 " 56 - 58
185 až 190 21 - 22 " 21 - 22 " 57 - 59
190 a více 22+ " 23+ " 60+
  • Nosnost kola - dnešní kola bývají koncipována na váhu až do 110-150 kg

  • Průměr kola - uvádí se v palcích

- 10" -24" - dětská kola

- 20" - malá skládací kola

- 26", 28" - městská a touringová kola

- 26", 27,5", 29" - kola horská

- 27", 28" - krosová, trekingová a silniční kola




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.